Název projektu:
Inovace výuky optiky se zaměřením na získání experimentálních
dovedností
Registrační číslo:
CZ.1.07/2.2.00/28.0157
Řešitel: Jaroslav
Wagner, RNDr., Ph.D.
Telefon: 585634266
Email:
wagnerj@prfnw.upol.cz
Na
katedře optiky PřF UP je řešen projekt OPVK s názvem Inovace výuky optiky se zaměřením na získání experimentálních
dovedností. Cílem projektu, který nese zkrácený název Experiment v optice je inovace studia optiky s
důrazem na rozvoj experimentálních dovedností. Inovace je uskutečněna vzájemnou
spoluprací PřF a LF. Řešení cílů projektu se zúčastní i firma Pramacom-HT a Meopta Přerov a.s.
V klíčových aktivitách projektu je kladen důraz na získání experimentálních
dovedností reflektující současnou potřebu při uplatnění absolventů
v praxi. Inovace je zaměřena na obory
·
Přístrojová optika,
·
Optika optoelektronika,
·
Obecná a matematická fyzika
·
Optometrie
Součástí
je nezbytná úprava teoretické výuky s přímou návazností na experimentální výuku
s tvorbou nových úloh pro cvičení a praktika. Pro inovované předměty jsou
postupně vypracovávány studijní materiály ve formě prezentací, návodů k
praktickým cvičením a nové praktické úlohy. Projekt podporuje spolupráci PřF a
LF UP, kdy jsou posilovány stávající formy spolupráce na výuce výzkumu a vývoji
v oblasti optiky. Zapojení externích firem do výuky umožňuje cílovou
skupinu studentů připravit pro efektivnější zapojení do praxe.
Katedra
optiky dlouholeté zkušenosti s vědecko-pedagogickou činností.
V uvedených oborech je spojujícím článkem inovace optiky, především
získání experimentálních dovedností se zaměřením na jejich uplatnění v praxi.
Součástí výuky jsou předměty, jejichž součástí je výuka v laboratořích, na
které je zaměřen obsah projektu. V současné době je celkový počet studentů
zapojených do výuky garantované předkladatelem projektu optiky 250 studentů. Optika je zde přednášena kvalitní
teoretické úrovni, podpořené nadstandardním vědeckým výkonem pracoviště. Výuka
je zabezpečována kmenovými pracovníky Katedry optiky a na výuce
specializovaných témat se podílí i pracovníci Lékařské fakulty věd a vybraná
témata jsou přednášena odborníky z praxe. Spolupráce s externími
pracovišti, zapojenými do řešení navrženého projektu, je i v oblasti výzkumu a
vývoje. Některá specializovaná témata výuky jsou realizována pracovníky a na
pracovištích firem Pramacom-HT a Meopta
Přerov a.s.
Inovací
akreditovaných oborů zařazených do projektu, na obsah a formu výuky je
garantovat výstupní kompetence absolventů pro jejich plnohodnotné začlenění v
ekonomickém prostředí ČR. V rámci projektu jsou inovovány stávající
předměty, resp. jsou vytvářeny nové kurzy pro inovaci výuky zaměření na získání
experimentálních dovedností a kompetencí studentů. Současně jsou realizací
projektu podpořeny stáže a praxe na pracovištích budoucích zaměstnavatelů.
Dlouhodobým
cílem řešitele projektu je zvýšit počty cílové skupiny studentů fyzikálně –
technických oborů a udržet stabilní počty studentů nelékařsko - zdravotnické
profese optometrie. Absolventi těchto oborů jsou pro
praxi potřební a v praxi uplatnitelní. Podniky regionu vypracovávají
motivační programy, cíleně zaměřené na studenty technicky a fyzikálně
zaměřených oborů. Inovace výuky je potřebném v souladu s transferem
moderních měřících metod a technologií do praxe a začleněním nelékařské
zdravotnické profese do systému zdravotní péče ČR. Experimentální dovednosti
mají v tomto procesu nezastupitelnou roli. Aktivity projektu jsou
soustředěny na:
·
Inovaci experimentální výuky předmětů C4ISTAR
·
Inovace oboru studia Přístrojová optika, optika a
optoelektronika a obecná a
matematická fyzika se zaměřením na experimentální dovednosti studentů.
·
Inovaci experimentální výuky pro optometrii
V každé
této oblasti je soustředěna pozornost na úpravu výuky předmětů nezbytného
teoretického základu, na které navazují předměty cvičení a praktik, které jsou
cílem a inovace v rámci předkládaného projektu.
Primární
motivací pro cílovou skupinu VŠ studentů je vhodná propagace studia. Kvalitní
propojení teoretické výuky s experimentální se zdůrazněním uplatnitelnosti
v oboru, a regionu jsou vhodné motivační argumenty pro volbu studia.
Studenti,
jako cílová skupina projektu zapojena dobrovolnou volbou inovovaných předmětů
v rámci uplatňovaného kreditního systému na UP. Informovanost o formách a
rozsahu inovace stávajících předmětů zvýší atraktivitu předmětů a podpoří volbu
v rámci existující nabídky. Přístupnost studijních materiálů, jejichž
tvorba je součástí inovace, usnadní studentům přípravu a odpovídající ukončení
studijních povinností s prohloubenými konečnými znalostmi.
Cílová
skupina akademických pracovníků jako součást realizačního týmu je sestavena pro
naplnění cílů projektu z pedagogů, garantující experimentální výuku a
pedagogů garantující teoretickou výuku s přímou návazností na tuto
experimentální výuku. Do projektu jsou
rovněž zapojeni odborníci z praxe pro podporu a inovaci stávající
experimentální výuky a tvorbu nových kurzů.
Zapojení odborníků z praxe je koordinováno se stávající výukou a
její předpokládanou inovací. Je využito současného zapojení odborníků a
realizována inovace o nová témata, která byla navržena jako současná aktuální
potřeba spolupracujících firem.
Projekt
řeší problematiku, která se projevuje v současné společnosti
z pohledu znalostní ekonomiky - nedostatek kvalifikovaných, technicky a
fyzikálně vzdělaných absolventů se schopností řešit zavádění moderních
technologií do praxe a transfer nejnovějších poznatků základního výzkumu přes
jejich experimentální ověření, technickou realizaci do využitelných aplikací.
Zaměření na inovaci studia oborů na posílení experimentálních dovedností
studentů je cíleno na slabé místo současného studia a výstupní experimentální
kompetence absolventů. Obsah inovací studia je konzultován se zaměstnavateli
absolventů, a tímto reaguje na aktuální potřeby společnosti.
V specifické
oblasti projektu, zaměřené na inovaci nelékařské zdravotnické profese Optometrie se projeví výsledky řešení především při implementaci
této profese do systému zdravotní péče v České republice. Z pohledu
legislativy je to relativně nová profese. Úprava studia optometrie
s důrazem na jejich začlenění do praxe s dostatečnou experimentální
průpravou, bez nutnosti adaptace po absolvování studia se projeví pozitivně na
dostupnosti kvalitní péče v oblasti řešení refrakčních vad populace.
Z výsledků realizace projektu profitují
primárně absolventi, kteří v rámci studia jsou zapojeni do inovovaných
kurzů. Tímto jsou zlepšovány jejich klíčové kompetence pro uplatnění
v praxi. Současně profitují i zaměstnavatelé.
Klíčové
aktivity projektu
1.
Inovace
experimentální výuky předmětů C4ISTAR
Koordinátor KA: RNDr. Vladimír
Chlup
Aktivita je zaměřena na inovace
studijních programů Optika a optoelektronika a Přístrojová optika, v částech
věnované problematice C4ISTAR (Comand, Control, Communication, Computer, Intelligence, Target Acquisition, Reconnaissance) a zapojení odborníků z praxe do vytváření
inovovaných studijních programů zaměřených na experiment.
Hlavním
cílem aktivity ve shodě s požadavky na znalostní ekonomiku je rozvinout
experimentální schopnosti studentů vedoucí ke kreativnímu přístupu zkoumání
řešení problémů z nejrůznějších oblastí infračervené optiky a přenosu dat. Prostředkem k realizaci tohoto cíle je
podstatné rozšíření experimentální výuky vycházející z teoretických základů
oboru a jejich navázání na matematické modelování jednotlivých úloh. Konkrétní realizace představuje vytvořit soubor
alternativních měřících úloh vhodných pro specializované měřící přístroje,
které jsou k dispozici na katedře, nebo na kooperujících externím
pracovišti společnosti Pramacomu-HT, spol. s r.o.
Na realizaci projektu spolupracuje tým řešitelů tvořený kmenovými
zaměstnanci katedry optiky, pracovníky vývoje a vývojového centra společnosti Pramacom-HT. Do
projektu jsou zapojeni i vybraní studenti v rámci svých bakalářských a
magisterských prací. Postupně jsou připravovány podkladové výukové texty k
laboratorním praktikům, které jsou průběžně zaváděny do výuky stávajících
kurzů.
Podle plánovaných úkolů byla ve sledovaném
období zajištěna výuka inovovaného kurzu
OPT/OS1 – Optické systémy 1. Na hvězdárně v Lošově
byla realizována řada praktických měření v oblastech VIS, MWIR a LWIR.. Původně
plánovaná výuka OPT/RST – RSTA komplety,
a předmětu FO/FAC neproběhla, studenti v tomto semestru volitelný předmět
nezapsali. V rámci přípravy na další semestry byla dle plánu připravena
experimentální úloha - Sledování trasy
létajících prostředků a jejich zaznamenání do mapových podkladů včetně
registrace oblastí, které vzdušný prostředek sleduje. Práce na administrativních pozicích byla
zaměřena na sběr dat v oblasti měření MRTD
u LWIR kamer s různými objektivy,
jejich soustředění na jednom sběrném místě. V rámci interního informačního
systému MyShare byla získaná data otevřeny ke sdílení
všem studentům katedry optiky, což umožnilo připravit pro experimentální výuku vzorové protokoly k
laboratorním cvičením o měření MRTD.
V souvislosti s přípravou tisku knihy prof.
Bajera: Optika 1 jako podpůrného textu pro výuku předmětů: Optické systémy 1,
Fotometrie, Konstrukce přístrojů, Fyzika 1 byla provedena interní korektura
textu a současně byla uzavřena smlouva o provedení práce pro dva externí
korektory. Obdobně s přípravou tisku
skripta RNDr. Z. Řehoře: Praktická optická astronomie jako podpůrný text pro
kurz Astrooptika a Digitální fotografie byly
provedeny interní korektury textu a připravena smlouva o externí korektuře.
Podpora bakalářských prací byla
soustředěna na dvě práce v LWIR a VIS oblasti - Vojtěch Zálešák: Objektivní a
subjektivní hodnocení kvality zobrazování binokulárních dalekohledů 10 x 42, Nikol Coufalová: Minimálně rozlišitelný teplotní rozdíl a
účinný dohled LWIR kamer
2.
Inovace oboru studia přístrojová optika, optika a
optoelektronika a obecná a matematická fyzika se zaměřením na experimentální
dovednosti studentů.
Koordinátor
KA: RNDr. Ing. Jan Podloucký
Aktivita je zaměřena na inovace studijních programů Přístrojová optika, Optika a optoelektronika
a Obecná a matematická fyzika
s důrazem na prohloubení experimentálních dovedností při experimentech
z optiky, optoelektroniky, kvantové a vlnové optiky a při optických
měřeních.
Hlavním cílem aktivity je osvojení experimentálních
dovedností a komplexního přístupu k řešení aplikací s využitím
experimentálního zázemí v laboratořích katedry optiky a na kooperujících
pracovištích s důrazem na efektivní uplatnění výpočetní techniky a
zavádění nejnovějších vědeckých poznatků do praxe.
Prostředkem k realizaci uvedeného cíle je rozšíření a
prohloubení experimentální výuky navazující na přednášené teoretické základy.
Výstupem aktivity jsou soubory inovovaných výukových materiálů a návodů pro
stávají i nově zavedené praktické úlohy, vytvoření demonstračních sestav ke
stávajícím kurzům, zadávání a vedení bakalářských, diplomových a doktorandských
prací s experimentálním a aplikačním zaměřením a podpora studentských
stáží u budoucích zaměstnavatelů.
Na realizaci projektu spolupracují jak kmenoví pracovníci a
vybraní studenti katedry optiky, tak i specialisté z kooperujících firem Meopta Optika s.r.o., Pramacom-HT, Visteon Nový Jičín
a Hella Mohelnice.
3. Inovace experimentální výuky
pro optometrii
Koordinátor KA: RNDr.
František Pluháček., Ph.D.
Hlavním cílem klíčové aktivity je posílení experimentální výuky a podpora odborných praktických zkušeností a dovedností, které se následně uplatní v rychlejší adaptaci absolventů v praxi a tím značnou mírou posílí jejich konkurenceschopnost. Inovace studia je koncipována v souladu s celoevropskými harmonizačními aktivitami Evropské rady pro optometrii a optiku (ECOO) cílené na sjednocení školství v oblasti optometrie. Pracoviště navrhovatele projektu patří mezi tři vybrané evropské univerzity zapojené do pilotního, finančně nedotovaného projektu ECOO vedoucího k naplnění výše uvedených aktivit.
Klíčová aktivita je realizována ve spolupráci s LF UP a Oční klinikou FN v Olomouci. Výstup klíčové aktivity zaměřené na inovaci praxí je uskutečněn v laboratorním komplexu UP a v součinnosti s externími nelékařskými zdravotnickými pracovišti v České republice na základě smluvních vztahů. Do vybraných aktivit jsou začleněni zahraniční lektoři a odborníci z praxe.
Jsou připravovány texty, případně protokoly k jednotlivým řešeným úlohám ve vybraných praktických cvičení. Odpovídajícím způsobem jsou doplňovány podpůrné studijní materiály. V rámci klíčové aktivity byla organizována konference projektu s podporou studentů optometrie a odborníků z praxe.
V rámci projektu „Optometrie pro budoucnost“ reg. č. 81310281 byl vytvořen, úspěšně ověřen a efektivně zapojen do výuky laboratorní komplex pro optometrii. Inovace směřuje k nezbytně potřebné systematizaci dílčích praktických úkolů v jednotlivých cvičeních, podpořené tvorbou podpůrných studijních materiálů a dokumentace k jednotlivým úlohám.
Realizace této klíčové aktivity má mít pozitivní dopad na primární péči v oblasti zraku naší populace.
V předchozím
období proběhla výuka předmětů v rámci modulů Oftalmologické a optometrické přístroje, Korekce zraku, Brýlová technologie
a byla uskutečněna část praxí v rámci modulu Praxe. Dále proběhla výuka
předmětů Laserová technika, Moderní trendy v oftalmologii a Problematika
kontaktních čoček, diabetes mellitus. Probíhala
příprava na výuku pro následující semestr. Po pozitivních zkušenostech byla
opět zahájena příprava podpory výuky s optometrickou
praxí a experimentem souvisejících ekonomicko-právních aspektů. V rámci
experimentální výuky byl opět využit pro účely projektu upravený laboratorní
komplex. Za účelem podpory praktických cviční a samostatných experimentálních
studentských prací proběhlo dvoudenní školení v oblasti měření akomodačně-vergenčních funkcí. Školení bylo cíleno na pedagogické
pracovníky, asistenty a vybrané studenty dle zaměření jejich prací. Získané
dovednosti přispějí k výuce v následujících semestrech a
k realizaci probíhajících studentských prací, současně podpoří
udržitelnost projektu.
Byla
uspořádána odborná konference optometrie, určená pro
studenty, VŠ zaměstnance a odborníky z praxe. V rámci konference
proběhly odborné přednášky související s inovovanou tématikou, byl
prezentován stav řešení projektu. Byla získána zpětná vazba na realizované
aktivity. V rámci přednášek a diskuzí se zapojil zahraniční expert, který
prezentoval nově vyvinutý test pro subjektivní vyšetřování sférocylindrické
refrakce a související moderní technické vyšetřovací pomůcky. Byla diskutována
možnost jejich zapojení do výuky Optometrie na UP.
Oftalmologické a optometr.
přístroje 1 – dle ověřeného konceptu z předchozích
běhů předmětu proběhla výuka zaměřená především na praktickou biomikroskopii (demonstrace a zejména praktický nácvik
v laboratoři).
Moderní trendy v oftalmologii –
studenti byli detailně seznámeni s problematikou vaskulárních chorob sítnice
(praktické procvičování diferenciální diagnostiky, možnosti léčby) a
transplantačních výkonů v oftalmologii. Získané dovednosti a znalosti
zkvalitnili přípravu studentů na klinické praxe.
Problematika kontaktních čoček, diabetes mellitus – studenti získali informace
z oblasti aplikace kontaktních čoček se zaměřením na možné komplikace,
akcentováno bylo zdravotní hledisko aplikace (praktické rozpoznání případného
problému) a aplikace poznatků do praxe. Dále byla rozebírána problematika
komplikací diabetu s rozšířeným zaměřením na praktickou diagnostiku. Předměty
tak vhodně rozšiřují stávající kurzy a doplňují přípravu na další discipliny,
zejména praxe.
Korekce zraku 2 – byly
použity připravené verze protokolů a záznamových archů pro monitoring
praktických aktivit včetně hodnocení při praktickém zápočtu. Na experimenty
byly studenti připraveny v rámci přednášek z předchozí části modulu
Korekce zraku (Korekce zraku 1) i během aktuálně probíhajících přednášek a
seminářů (Korekce zraku 2). Potřebná propojenost praktických dovedností
s teoretickými znalostmi byla hodnocena v rámci teoretické zkoušky.
Výuka byla podpořena vstupem zahraničního odborníka, se kterým byly diskutovány
aktuální přístupy ve vyšetřování zraku včetně vhodného záznamu v návaznosti
na aktuální evropské normy pro stanovení vízu.
Praxe – byly aplikovány
záznamové archy pro monitorování praktických aktivit studentů na externích
praxích a na základě reálného průběhu byly zpětně zhodnoceny požadované počty
dílčích praktických aktivit.
Laserová technika –
předmět proběhl dle ověřeného konceptu z minulého roku včetně posílených
praktických cvičení (zejména aktivity s moderním laserovým vybavením a
optickými měřicími technikami).
Brýlová
technologie – předmět proběhl dle v minulém běhu upravené
verze, přičemž bylo využito moderního zábrusného
zařízení, pořízeného z prostředků projektu OPVK, a další pro účely
technologie pořízené vybavení (např. vrtačka a speciální držák čoček pro
zhotovení bezočnicových brýlí). Praktické dovednosti
byly hodnoceny průběžně kontrolou plnění zadaných úkolů.