Výpočetní server THUNDER je vybaven postscriptovou laserovou tiskárnou.
Triviálním použitím tiskárny jsou příkazy lpr,
lpq a lprm.
Přepokládejme, že uživatel chce vytisknout postscriptový soubor
lpr article.ps... a během chvilky (samozřejmě záleží na rozsahu tisku) si může vyzvednout tisk v místnosti serveru. Pokud jde o tisk z aplikací, samotný aplikační program obvykle zajistí správné konverze, formátování a tisk. Je ale doporučeno upřednostňovat export do postscriptu a ten buď tisknout předchozím způsobem nebo zařadit do LaTeXového textu a podobně. Výhodou je snadná předtisková kontrola (rozměry, orientace, počet stran). Přímý tisk z aplikace lze bez obav použít u programů `ghostview' a `gimp', které poskytují prakticky "wysiwyg" režim práce.
Server uspokojující tiskový požadavek uživatele musí zajistit,
aby nedošlo ke kolizi s tiskovým požadavkem jiného
uživatele. Technika k tomu použitá se nazývá `spooling'.
V adresářová hiearchii existuje adresář (tisková fronta,
print queue) do něhož systém ukládá příchozí tiskové úlohy.
Vlastní tisk souboru se provádí dle pořadí příchodu na server
a to až v okamžiku, kdy je tiskárna připravena
ho převzít.
Ve skutečnosti existují na serveru THUNDER tiskové fronty
čtyři. Jsou to lpr -Pduplex article.ps Pri oboustranném tisku a úloze s lichým počtem stran se může stát, že tiskárna nevytiskne poslední stránku. Tiskárna si však poslední lichou stránku "pamatuje" a tisk korektně dokončí až při zaslání další tiskové úlohy. V žádném případě se NESMÍ tiskárna vypínat, tiskne-li nebo přijímá-li data (bliká kontrolka na panelu), respektive jsou-li v tiskové frontě nedokončené úlohy. V případě pochybností vyhledejte správce systému V případě problémů s tiskem by měl uživatel postupovat následovně. První by měl ověřit, zda tisková fronta není obsazená a jeho úloha nečeká na "odbavení". Pokud je úloha ve frontě sama a tiskárna netiskne, měl by zkontrolovat, zda je tiskárna ONLINE a zásobník tiskárny obsahuje papír. Pokud je vše v pořádku a tiskárna přesto neposkytne výstup, měl by uživatel zkusit svou tiskovou úlohu odstranit z fronty a znovu ji tam umístit (respektive vyzkoušet jinou tiskovou frontu). Pokud tato operace nepomůže, je třeba vyjmout nefunkční úlohu z fronty a ověřit tiskový systém pomocí testovací stránky nebo nějaké jiné jednoduché tiskové úlohy, nejlépe krátkého (několik slov) textového (ascii) dokumentu... lpr testpagePokud ani v tomto případě uživatel neuspěje, měl by vyprázdnit tiskovou frontu a kontaktovat správce systému. |